Una de les idees que m'ha semblat més interessants del llibre "Va de mestres" ( Jaume Cela i Juli Palou, 2004) és la importància del treball en xarxa i de coordinació dels diferents espais que intervenen en l' educació de l' infant. Actualment entenem educació com quelcom més obert i en l' àmbit de la reflexió. Aquesta reflexió pedagògica ens porta a observar la societat, la família, l' entorn de l' infant. Això ens fa veure com d' important és tot allò que al nen se li presenta com una oportunitat per aprendre, vingui d' on vingui aquest aprenentatge. Si tenim una visió global d' educació, sabrem que l' educabilitat del nen permet que tot allò que viu, l' influeix a l' hora de construir-se. Per tant, haurem de tenir en compte que fora de l' escola l' infant també estarà en contacte amb altres experiències que li generaran aprenentatges semblants als de l' escola. Hem d' estar oberts a aquesta possibilitat, és més, ho hem de veure com una oportunitat per a l' infant de rebre més suport i inclús punts de vista diferents, per tant més riquesa. Tot això, sempre pensant que aquestes extraescolars no li siguin contraproduents, influint negativament, no deixant temps per a ell mateix; jugar, temps lliure...Tot això no ha de suposar una angoixa ni una agenda repleta de l' infant.
Crec que crear punts de trobada entre tots aquest factors, és una decisió encertada. Treballar en xarxa des de l' escola amb l' entorn del nen, sigui esplai, cau, escola de música, Serveis Socials, psicòlegs o logopedes sembla un bon intent de saber en quin punt es troba l' infant i com poder cobrir les seves necessitats. També permet detectar a temps canvis en l' entorn que el puguin afectar. A la vegada, això permet ampliar altres aspectes que potser no s' han pogut treballar o que caldria treballar més, fent una repartició per tal que no es trepitgin les iniciatives o intervencions respecte el nen.
El projecte que coordino n' és un bon exemple, Inserjove ofereix un acompanyament a la inserció sociolaboral. Molts dels joves són derivats pels SS.SS. al nostre servei, i fem coordinacions constants per tal de poder fer un seguiment acurat, sobretot amb joves en situació de risc d' exclusió o vulnerabilitat. Aquests acords ens permeten treballar totes les competències del jove. Tot allò que queda fora de l' abast, per falta de temps o atenció, ho treballem nosaltres a Inserjove i alhora SS.SS. ens fa el suport i assessorant en quant a deteccions i situacions noves dels casos. També ajuda el treball entre projectes que ens permet derivar joves o infants als diferents projectes de l' associació educativa. Per tant, és molt interessant aquesta coordinació en xarxa. Però sempre hem de tenir en compte quin és el paper de l' escola. Aquest tipus de treball en xarxa és eficient i permet arribar a tots els aspectes, però en el cas d’algunes escoles i tenint en compte el volum de nens i els continguts, aquest treball en xarxa a vegades es limita a allò més prioritari: coordinació amb altres especialistes o experts: SS.SS, psicopedagogs, psicòlegs, psiquiatres per tal de fer un traspàs d' informació i poder atendre millor les individualitats.
Allò més interessant, però, és el fet d' estar obert i crear més oportunitats, de conèixer, de saber, de reflexionar...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada